KONTROLLÜ YAZMA/DENEME
ETKİNLİK
PLANI 9
Ders:
Türkçe
Sınıf
Düzeyi: 6
Tema:
Okuma Kültürü
Süre:
40
dk.( Bir ders saati)
Temel
Dil Becerisi: Yazma
Yöntem
ve Teknik: Kontrollü Yazma
Metin
Türü: Deneme
Kazanım:
T.6.3.16. Okuduklarını özetler.
T.6.3.29.
Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur.
T.6.4.4.
Yazma stratejilerini uygular.
T.6.4.8.
Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Zihin
Becerileri: Yazma, okuma, dinleme, ilişkisel
düşünme, analiz, sentez.
Duyusal
Beceriler: Kitap sevgisi, ilgi, merak.
Amaç: Kelimelerin, cümle yapıları ve ifade kalıplarının Türkçenin
kurallarına uygun şekilde yazılmasıdır.
Uygulama:
Önceden
hazırlanan “Kitap Sevgisi” başlıklı deneme öğrencilere okutulur. Öğrencilerden
bu denemenin anahtar kelimelerini tespit etmeleri ve bu kelimelerle yeni bir
metin oluşturmaları istenir. Oluşturdukları yeni metnin türünü öğrenciler
belirleyecektir. Herkes metnine uygun başlık kullanacaktır.
KİTAP
SEVGİSİ
İçinde doğup büyüdüğümüz çevrenin
kitaplarla kurduğumuz ilişkide önemli bir payı var. Eğer ailemiz, yakın
çevremiz kitapları seviyorsa ya da kitaplara değer veriyorsa doğal olarak biz
de kitaplara aynı sıcaklığı hissederiz. Ancak okul çağına gelene kadar kitap
okuyan insanlar görmemişsek veya evimizde küçük de olsa bir kütüphane
bulunmuyorsa kitapla bir ilişki kurmamız çok zor olacaktır.
Günümüzde öğrencilerin okuma
alışkanlığı kazanmada bu denli zorlanmalarının temel nedenidir bence bu.
Kendileri dizi izlerken çocuğa “Kitap oku!” diye emirler yağdıran bir anne
babanın çocukları -alışkanlık kazanmak
şöyle dursun- kitap okumayı ceza olarak değerlendirecektir.
Bazı çocuklarda ise bu durum tam
tersi olabilir. Yani okumayan bir ailenin çocuğu da kitap okuma zevkini
edinebilir. Bunun için o çocuğun kitaplarla kurduğu ayrı bir dünyası olmalıdır.
Kitabın kendisini götüreceği bambaşka âlemlerin tadını almışsa her yeni kitap
için büyük bir heyecan duyacaktır çocuk. Böyle bir heyecandan, yeni âlemleri
keşfetmekten mahrum olmamak için de kitap okumayı yaşam tarzı hâline
getirecektir.
Ailemiz nasıl bir hayat tarzını
benimserse benimsesin, özellikle ilkokul sıralarında, kendi kitap zevkimzi
keşfetmek için farklı okumalar yapmalıyız. Anne babamız okumasa bile biz her
daim okumalı ve ufkumuzu genişletmeliyiz. Aksi hâlde ekranlara bağımlı, hayal
gücü gelişmemiş, kullandığı kelime sayısı sınırlı olan insanlara dönüşmemiz
kaçınılmazdır.
Yorumlar
Yorum Gönder